Terapia Integracji Sensorycznej
Dysfunkcje integracji sensorycznej związane są z nieprawidłowym przetwarzaniem bodźców sensorycznych w obrębie następujących układów: czuciowego (dotykowego i proprioceptywnego), przedsionkowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego i smakowego.
Jeżeli Twoje dziecko:
- źle toleruje wykonywanie przy nim czynności pielęgnacyjnych i higienicznych
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie( mycie się , ubieranie, sznurowanie butów)
- ma słabą równowagę
- podpiera głowę podczas pisania, czytania, rysowania
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza
- jest impulsywne, nadruchliwe, nadwrażliwe emocjonalnie
- nabywanie nowych umiejętności ruchowych sprawia mu trudność, np. jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki
- obawia się wchodzenia lub schodzenia po schodach
- jest niezdarne, nieumyślnie wchodzi lub wpada w rzeczy lub ludzi
- w sposób niewłaściwy trzyma przedmioty codziennego użytku: sztućce, przybory do pisania, nożyczki
- cechuje go duży lęk przed upadkiem lub wysokością
- często myli stronę prawą i lewą, gubi się w otaczającej go przestrzeni , w nowych miejscach jest zagubione
- ma kłopoty z cięciem nożyczkami, rysowaniem po śladzie
- sprawia wrażenie słabego, szybko się męczy,
- nie lubi placów zabaw: karuzeli, huśtawek, lub przeciwnie – uwielbia to.
- ma trudności z samodzielnym jedzeniem, obserwuje się u niego dużą wybiórczość pokarmów
Być może występują u niego zaburzenia procesów Integracji Sensorycznej.
Terapia zaburzeń to odpowiednia stymulacja układu przedsionkowego, dotykowego, proprioceptywnego. Odbywa się w specjalnie wyposażonym gabinecie, prowadzona jest w oparciu o diagnozę, przez certyfikowanego terapeutę Integracji Sensorycznej. Jej atrakcyjność polega na wykorzystaniu ruchu i prowadzeniu ćwiczeń w postaci zabawy- co motywuje dzieci i zwiększa ich zaangażowanie.